Повернення

Право покупця на заміну та повернення товару

Закон про захист прав споживачів передбачає обмін як товарів неналежної якості, так і якісних при дотриманні певних умов.

Спершу поговоримо про товари неналежної якості (ст. 8 Закону про захист прав споживачів). До них відносять:

- товар з недоліком, тобто з будь-якою невідповідністю вимогам нормативно-правових актів, нормативних документів, умовам договорів або вимогам, що пред’являють до нього, а також інформації, наданій виробником (виконавцем, продавцем) (див. п. 15 ст. 1 Закону про захист прав споживачів). Наприклад, мобільний телефон із подряпаним екраном чи галстук із плямою, що можна вивести, тощо;

- товар з істотним недоліком (книга зі склеєними сторінками, розпароване взуття та ін.). Істотним вважають недолік, який робить неможливим або неприпустимим використання товару за його цільовим призначенням, виник з вини виробника (продавця, виконавця, а після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин. Крім цього, такий недолік повинен мати хоча б одну з таких ознак:

а) його взагалі не можна усунути;

б) усунення потребує понад 14 календарних днів;

в) робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором (див. п. 12 ст. 1 Закону про захист прав споживачів);

- фальсифікований товар, а самевиготовлений з порушенням технології або неправомірним викорис-танням знака для товарів та послуг, чи копіюванням форми, упаковки, зовнішнього оформлення, а також неправомірним відтворенням товару іншої особи (п. 27 ст. 1 Закону про захист прав споживачів). Наприклад, підроблені джинси відомої марки, які лише зовні схожі на оригінал.

Таким чином, виявивши протягом гарантіпного терміну недолік у непродовольчому товарі, споживач має право вимагати (ч. 1 ст. 8 Закону про захист прав споживачів):

1)пропорційного зменшення ціни;

2)безоплатного усунення недоліків у розумний строк;

3)відшкодування витрат на усунення недоліків товару. Як бачимо, такий товар обміну чи поверненню не підлягає.

Якщо виявлено істотний недолік, що виник з вини виробника (продавця) товару, або факт фальсифікації товару і це за необхідності підтверджено висновком експертизи, у покупця є право вибору одного з таких варіантів:

а) розірвати договір та отримати сплачену за товар суму;

б) замінити товар на такий самий товар належної якості або на аналогічний з числа наявних у продавця (виробника).

Споживач, як правило, самостійно визначає, яку з названих вимог обрати. Однак без згоди продавця не обійтися при реалізації споживчих прав щодо вживаних непродовольчих товарів, придбаних через роздрібні комісійні торговельні підприємства.

Продовольчі товари з недоліком, строк придатності яких ще не минув, покупець зможе або обміняти в продавця на якісні, або вимагати повернення сплачених коштів. На практиці буває так, що у поспіху через неуважність чи нерозбірливу дату кінцевого споживання на упаковці придбали вже прострочений товар. Безумовно, у такій ситуації покупець може сміливо вимагати у продавця задовольнити одну з вищеперелічених вимог. А оскільки реалізовувати товар після закінчення терміну споживання заборонено (абз. 3 ч. 3 ст. 7 Закону про захист прав споживачів

 

та п. 14 Правил роздрібної торгівлі продтоварами), то в інтересах продавця піти назустріч клієнту.

 

У Законі про захист прав споживачів не залишилися поза увагою й імпортні товари. Тут вимоги споживачів задовольняють продавці (імпортери) за свій рахунок.

Продавець, виробник (третє підприємство, що задовольняє вимоги споживача) можуть відмовити замінити товар (повернути гроші, відшкодувати витрати на ремонт чи інше), якщо доведуть, що недоліки виникли внаслідок порушення споживачем правил використання або зберігання товару (ч. 14 ст.8 Закону про захист прав споживачів).

Далі під товаром неналежної якості будемо розуміти лише товар з істотним недоліком та фальсифікований товар.

Тепер про якісний товар, що не підійшов своєю формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не стане вам у нагоді. Такий товар (звісно, непродовольчий) міняють лише за умови, що його не використовували, тобто збережено товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром (ст. 9 Закону про захист прав споживачів).

Із заміною (поверненням) якісного товару не варто зволікати, адже Закон про захист прав споживачів дає для цього лише 14 днів, не враховуючи дня покупки (звісно, якщо більший строк не оголошений продавцем - п. 1.30 Правил роздрібної торгівлі).

Не всі якісні товари можна обміняти чи повернути. Ознайомитися з переліком товарів належної якості, які не підлягають обміну/поверненню.

Коли на момент обміну відсутня необхідна для заміни (аналогічна) річ, у споживача є вибір (ч. 2 ст. 9 Закону про захист прав споживачів):

- придбати будь-які інші товари з наявного в магазині асортименту (із відповідним перерахуванням вартості);

- розірвати договір і забрати гроші;

- обміняти товар на аналогічний при першому ж його надходженні у продаж (про те, що очікуваний товар для реалізації отримано, продавець зобов’язаний повідомити споживачові того ж дня).

Впишите сюда свой заголовок